Eventy flotowe
Ceny paliw
Województwo PB 98 PB 95 ON LPG
dolnośląskie 5,07 4,76 5,06 2,16
kujawsko-pomorskie 5,27 4,90 5,14 2,24
lubelskie 5,20 4,80 5,10 2,14
lubuskie 5,13 4,82 5,03 2,13
łódzkie 5,14 4,76 5,08 2,14
małopolskie 5,03 4,74 5,09 2,12
mazowieckie 5,13 4,76 5,07 2,23
opolskie 5,23 4,85 5,08 2,20
podkarpackie 5,15 4,78 5,13 2,13
podlaskie 5,14 4,87 5,13 2,21
pomorskie 5,13 4,77 5,12 2,23
śląskie 4,95 4,69 5,00 2,10
świętokrzyskie 5,07 4,68 5,01 2,07
warmińsko-mazurskie 5,08 4,79 5,13 2,14
wielkopolskie 5,02 4,74 5,07 2,10
zachodniopomorskie 5,15 4,81 5,07 2,19

VI edycja PTF SKFSData: 21.09.2015 | Dział: Aktualności

W trzecim tygodniu września w Hotelu 500 w Zegrzu koło Warszawy fleet managerowie należący do Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych spotkali się, aby ocenić auta szyte na miarę  polskich flot. Ja co roku Kapituła PTF SKFS wsparła się wiedzą i doświadczeniem takich firm jak: SAMAR,  Eurotaxglass's. Tegoroczna edycja testu cieszyła się rekordową frekwencją wśród fleet managerów. W części praktycznej projektu uczestniczyło pona 130 fleet managerów,  którzy łącznie  przez trzy dni testu wypełnili blisko 1000 kart ocen pojazdu. 
 
Część teoretyczna PTF SKFS rozpoczęła się w lutym b.r. Auta do testu nominowane były na podstawie zestawienia przygotowanego przez Partnera Merytorycznego projektu – SAMAR Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego. Zestawienie obejmowało po 15 samochodów na każdy segment najczęściej kupowanych przez klientów instytucjonalnych w Polsce. W teście udział wezmą pojazdy w analogicznej wersji wyposażenia. Kapituła PTF SKFS, którą w tym roku tworzy aż 18 osób z szeregów SKFS określiła także rodzaj nadwozia oraz napędu pojazdów, jakie mają wziąć udział w teście. Wartości rezydualne pojazdów biorących udział w PTF SKFS 2015 przygotował Partner Merytoryczny – firma Eurotaxglass's.
 
Dostawczaki pod lupą
Tegoroczna edycja testu upłynęła pod znakiem aut dostawczych.  Uczestnicy PTF SKFS po raz pierwszy w historii projektu pod lupę wzięli aż dwa dodatkowe segmenty pojazdów: auta średnie dostawcze i auta duże dostawcze. Łącznie do drugiego etapu, części praktycznej testu zakwalifikowało się 47 pojazdów w siedmiu segmentach: A, B, C, D, auta małe dostawcze, auta średnie dostawcze,  auta duże dostawcze. Część praktyczna PTF SKFS trwa aż trzy dni. Jest to optymalny czas do przeprowadzenia niezbędnej liczby jazd testowych.  Każdego dnia testowane były inne segmenty pojazdów. Zabieg ten ma na celu uniknięcia  zakłócenia obiektywnej oceny fleet managerów. Pierwszego dnia testowano segment A i B, drugiego C i D, z kolei trzeci dzień dedykowany był na ocenę pojazdów dostawczych.
 
Telemetryka na testach
 W tegorocznej edycji testu, SATIS GPS zadbał o wyposażenie samochodów w najnowsze rozwiązania w zakresie telemetryki pojazdowej. Dzięki temu aut biorących udział w teście były monitorowane w czasie rzeczywistym. Zastosowanie  telemetryki w PTF SKFS umożliwiło przede wszystkim precyzyjne raportowanie zmiennych, niezwykle istotnych z punktu widzenia optymalizacji kosztów związanych z zarządzaniem parkiem samochodowym. W dostarczonym przez SATIS GPS systemie graficznie zobrazowano trasa 35 kilometrowego przejazdu oraz istotne punkty pośrednie. Dzięki temu precyzyjnie porównano wyniki osiągane przez auta  w poszczególnych segmentach oraz poszczególnych kierowców. 
 
Wyłonienie zwycięzców
 Zwycięzcę w PTF SKFS wyłania się wg  7 kryteriów oceny.  Są to  ocena wyglądu zewnętrznego, ocena funkcjonalności wnętrza, ocena z jazdy testowej, koszt zakupu + serwisowania, wartość rezydualna, zużycie paliwa oraz emisja CO2. Każde kryterium ma przyporządkowane wagę wg której wymnażany jest wynik, co daje wartość finalną w rankingu końcowym. Koszt zakupu oraz koszty serwisowania przygotowywane są przez członków Kapituły. Zebrane dane poddawane są dwukrotnej weryfikacji. Koszty serwisowania wyrażone wyłącznie w kwotach netto, bez rabatów. Wartości rezydualne pojazdów biorących udział w PTF SKFS 2015 przygotował Partner Merytoryczny projektu – firma EurotaxGlass's. Wartości rezydualne pojazdów przyjęte są dla przebiegu 120 tys. km oraz użytkowania przez 36 miesięcy. Zużycie paliwa mierzone jest na podstawie danych zebranych podczas testu dzięki zastosowaniu systemów telemetrycznych. W tym roku dodatkowo pomiaru zużycia paliwa dokonano poprzez dotankowanie „pod korek” samochodów przed testem oraz po teście. Aby uzyskać transparentność wyników spalania poszczególnych pojazdów, auta testowane były na paliwach PKN ORLEN.  Emisja CO2 samochodów biorących udział w teście została przygotowana na podstawie danych zebranych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. 
 
Bezpieczeństwo przede wszystkim
 Członkowie stowarzyszenia w swojej codziennej pracy szczególny nacisk kładą na bezpieczeństwo. W tegorocznej edycji testu po raz pierwszy w historii projektu dzięki współpracy z  Pokojowym Patrolem WOŚP przeprowadzono szkolenie z pierwszej pomocy. Umiejętności fleet managerów w udzielaniu pomocy poszkodowanych podczas wypadków przetestowano podczas upozorowanego potrącenia pieszego na parkingu przed Hotelem500. 
W tym roku dzięki współpracy z Kompanią Piwowarską w ramach kampanii społecznej „Nie jeżdżę po alkoholu” utworzono punkt „Zbadaj promile”. Każdy uczestnik PTF SKFS zanim udał się  na jazdy testowe musiał poddać się badaniom na alkomacie. 
 
Wyniki PTF SKFS ogłoszone zostaną podczas Gali SKFS, która  w tym roku odbędzie się 6 listopada w Warszawie. 

Marcin Rokicki
Członek Kapituły PTF SKFS 2015 
Przygotowanie testu zajęło nam wiele miesięcy, a zmiany modeli wymogły na nas stałe dostosowywanie się do dynamiki rynku. Trzy dni testów pozwoliły nam dokładnie przyjrzeć się wielu pojazdom w tych samych niezmiennych warunkach zewnętrznych. Sprawdzając kolejne auto miałem bezpośrednie odniesienie do tych, którymi jechałem wcześniej i łatwo mi było ocenić wynik. Obecnie stosowane rozwiązania w samochodach są bardzo podobne a jednak podczas testu dostrzegłem różnice w wykonaniu, prowadzeniu, wygodzie, ergonomii, pracy silnika. Komentując miedzy sobą oceny aut, otrzymywaliśmy kolejne dane na które wcześniej nie zwróciliśmy uwagi, a dostrzegł to kolega który użytkuje dany model od wielu lat. Duża ilość osób które uczestniczyły w teście dały wiele różnych ocen, których podsumowanie doprowadzi nas do przekrojowego rynkowego wyniku końcowego. Zarówno przygotowania, test, podsumowanie to dobry i owocny czas spędzony z osobami z SKFS-u.  Marcin Rokicki

Natasza Jarońska-Ignatiuk 
Specjalista ds. Floty i Kontaktów z Instytucjami Finansowymi w Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Członkini Kapituły PTF SKFS 2015
Z roku na rok coraz więcej Fleet Managerów uczestniczy w projekcie, co wiąże się ze zwiększeniem ilości jazd testowych a co za tym idzie większą ilością ocen. Coraz częściej też dealerzy rozumieją ideę testu i podstawiają  samochody zgodne ze specyfikacją przekazaną przez SKFS a nie najlepsze modele w danej klasie, co zaburza ocenę. Na szczęście uczulani na ten fakt Fleet Managerowie starają się obiektywnie oceniać samochód. Wyniki jazd z zeszłego roku przełożyły się na wprowadzenie w mojej flocie nowej marki samochodu dostawczego. Zobaczymy co pokaże ten rok…

 
Krzysztof Kopysiewicz 
Członek Zarządu SKFS
Na co zwracają uwagę fleet managerowie oceniając pojazdy?
Ocena pojazdu dokonywana przez fleet managera jest tylko składową wpływającą na wynik końcowy PTF SKFS 2015. Dokonywana jest ona podczas praktycznej części testu. Uczestnicy wypełniają karty oceny pojazdu. Ocena pojazdu jest wykonywana w skali od 1 do 10 pkt., według zasady, że 5 pkt. wystawia się dla kryterium które w niczym nie odbiega od przyjętego standardu dla samochodu flotowego. Wystawienie oceny od 6 do 10 pkt. świadczy o ponadstandardowej ocenie przez testującego, wystawienie oceny poniżej 5 pkt. świadczy że w ocenie testującego samochód odbiega od przyjętego powszechnie standardu flotowego. Podczas dokonywania oceny wnętrza pojazdu szczególną uwagę zwracano na  jego ergonomię, deski rozdzielczej ilość i rozmieszczenie dodatków takich jak schowki, uchwyty, półki w drzwiach, możliwość podłączenia mediów zewn., USB, atrakcyjność rozwiązań oraz jakość materiałów  i wykończenia deski rozdzielczej, tapicerki itp. Ocenę przestrzeni bagażowej dokonuje się pod względem jej standardowej pojemności, możliwości zwiększenia przestrzeni bagażowej, wyposażenia dodatkowego, schowków i pojemników.  Podczas oceny systemów bezpieczeństwa zwraca się uwagę na liczbę  i rozmieszczenie poduszek i kurtyn powietrznych. Podczas jazdy testowej  szczególną uwagę zwraca się na wszystkie parametry oceny pojazdu, komfort zawieszenia, poziom hałasu, widoczność z pozycji kierowcy, dynamikę silnika, działanie skrzyni biegów w miarę możliwości oceń działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.

Karol Petryka
WOŚP
To efekt współpracy WOŚP z BMW Group Polska, będącego partnerem Pokojowego Patrolu oraz realizacji wspólnego projektu pod nazwą „Biegnij z pomocą – nie bój się ratować” mającego na celu przełamywania barier w udzielaniu pomocy podczas nieszczęśliwych zdarzeń, np. w ruchu drogowym. Każdy z przeszkolonych fleet managerów oprócz wiedzy praktycznej, otrzymał tak zwany „niezbędnik ratownika” składający się z maseczki do resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz jednorazowych rękawiczek. Szkolenie miało na celu zwiększenie świadomości kierowców i zwrócenie ich uwagi na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Instruktorzy podkreślili także konieczność prowadzenia takich szkoleń w środowisku kierowców zawodowych. 
SKFS to kolejna grupa, która zaufała Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i Instruktorom Pokojowego Patrolu. Fundacja WOŚP od lat zajmuje się tematem pierwszej pomocy i przygotowana jest do prowadzenia szkoleń i kursów na najwyższym poziomie. W Ośrodku Szkoleniowym Szadowo - Młyn systematycznie prowadzimy zajęcia, podczas których kursanci uczą się ratować życie miedzy innymi w zdarzeniach mających miejsce na polskich drogach. Szkolenia w Uniwersytecie WOŚP realizowane są wg wytycznych American Heart Association (AHA). Ich ukończenie dokumentowane jest stosownymi certyfikatami. Szkolenia te to także zabawa, integracja oraz poznawanie elementów survivalu i team buildingu.
 
Łukasz Nowak
Dyrektor Handlowy w Satis GPS
Udział SATIS GPS w PTF SKFS miał na celu nie tylko zaprezentowanie najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie telematyki samochodowej, ale przede wszystkim praktyczne wsparcie organizatorów w czuwaniu nad prawidłowym przebiegiem jazd testowych,  dostarczenie faktycznych danych eksploatacyjnych testowanych samochodów oraz wskazanie, jak duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy ma efektywne zastosowanie tej klasy systemów.
We wszystkich testowanych pojazdach zainstalowane zostały moduły GPS w pełni zintegrowane z magistralą CAN. Dzięki temu uzyskano możliwość porównania danych eksploatacyjnych deklarowanych przez poszczególnych producentów z wartościami uzyskanymi podczas normalnej eksploatacji. W wybranych pojazdach zainstalowano moduł SATIS E-CALL, przejmujący funkcję alarmu samochodowego, ale przede wszystkim dający możliwość testowania systemów automatycznego przywoływania pomocy podczas wypadków drogowych. W trzech pojazdach został zainstalowany moduł mobileye, zintegrowany z centralką GPS. Dzięki takiemu połączeniu można analizować niebezpieczne zachowania, których dopuszczają się kierowcy.
Każdy z zainstalowanych modułów GPS posiadał rozbudowany moduł analizujący zachowania behawioralne kierowców.  Pozwoliło to na możliwość wskazania, jaki wpływ na koszty eksploatacyjne samochodów ma styl jazdy poszczególnych kierowców.
Dzięki zastosowaniu cyfrowej identyfikacji kierowców, zebrany zestaw danych oraz ich analiza będzie dostępna nie tylko dla organizatora imprezy, ale także dla poszczególnych jej uczestników.
 
Newsletter




Logowanie na forum